Telewizja Kablowa Wieluńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

TVK WSM TVK WSM
  • Start
  • Telewizja cyfrowa
    • Jak zamówić
    • Lista kanałów cyfrowych
    • Pakiet socjalny (sygnał DVB-T)
    • Cennik, regulamin, wzór umowy TVK
    • Radio - lista
    • Pomoc techniczna
  • Internet
    • Opcje usługi
    • Cennik i regulamin
    • Jak zamówić
    • Komunikaty
    • Pomoc techniczna
    • Pro Speed Test
    • Speedtest
  • Program lokalny
    • Wydarzenia, wiadomości lokalne
    • Archiwum wiadomości
    • Nasze programy
    • O nas
    • Informacje o nadawcy
  • Kontakt
22.Maj

WiFi w mieszkaniu - zalecenia

Bezprzewodowy dostęp do Internetu w mieszkaniu to wygoda oraz w przypadku urządzeń typu smartfon lub tablet jedyny sposób połączenia z siecią domową. Jednak popularność tej technologii i fakt, że niemal 100% naszych Abonentów mieszka w domach wielorodzinnych powoduje problem z tłokiem w "eterze", czyli wzajemnych zakłócaniem się sąsiednich urządzeń.

Większość zgłoszeń dot. problemów w dostępie do Internetu jakie otrzymujemy to problemy z domowymi routerami i sieciami bezprzewodowymi.

 

Sieci WiFi standardu 802.11 b/g/n pracują w paśmie 2,4GHz. Do dyspozycji mamy 13 kanałów, jednak ich częstotliwości częściowo się pokrywają co powoduje, że tylko zestaw 3 kanałów nie zakłóca się wzajemnie (np. 1, 6, 11).

Z tego pasma korzystają również urządzenia Bluetooth, bezprzewodowe myszki i klawiatury, transmitery sygnału video, kuchenki mikrofalowe...

 

Nasze zalecenia:

- nie używać kanałów o szerokości 40MHz (czyli przepustowości >150Mb/s) - przy zakłóceniach z innych nadajników może to nawet pogorszyć osiągane prędkości niż je poprawić.

- wybierać kanały 1, 6 lub 11 (ew. 13) - w ten sposób lepiej działa wykrywania kolizji w sieci radiowej niż sytuacja gdy trzy blisko położone nadajniki pracują w kanałach 1,2,3 - pamiętajmy o wzajemnych pokrywaniu się tych kanałów.

- przenieść router w inne miejsce (nawet zmiana położenia o pół metra może przynieść poprawę) - zwykle najlepiej umieścić router w centralnym punkcie mieszkania.

Pomocne programy skanujące pasmo WiFi:

Dla komputerów klasy PC: inSSIDer
Dla urządzeń z systemem Android: Wifi Analyzer
Dla urządzeń z systemem iOS: Network Analyzer Lite

 - przejść na pasmo 5GHz

 

 

Pasmo 5GHz

Wiele urządzeń pozwala na pracę w paśmie 5Ghz (standard 802.11 a/ac). W paśmie 5GHz dostępnych jest więcej kanałów, częstotliwości nie zachodzą na siebie.

Cechą tego pasma jest większe tłumienie fal radiowych przez przeszkody niż pasma 2.4GHz - oznacza to, że np. w pokoju obok będzie niższa moc sygnału ale jednocześnie oznacza to, że ew. zakłócenia z sąsiednich mieszkań będą tłumione znacznie mocniej.

Zalecenia - kupując nowy router wybrać model dwuzakresowy (dwupasmowy) pozwalający na jednoczesną pracę w paśmie 2,4GHz i 5GHz. Pozwoli to na zachowanie zgodności ze starszymi urządzeniami oraz lepszą pracę nowych urządzeń. Kupując nowy tablet lub komputer warto wybrać taki, który może łączyć się w paśmie WiFi 5GHz (802.11a, 802.11ac).

Poprzednia strona: Informacja o zabezpieczeniach w sieci dostępu do Internetu Poprzednia

Internet

SPRAWDŹ PRĘDKOŚĆ

Jedynym uznawanym testerem prędkości do postępowania reklamacyjnego jest system PRO Speed Test. Test musi zostać wykonany jako certyfikowany.

 Aplikacja stacjonarna na komputery z systemem Windows i macOS – PRO Speed Test została certyfikowana przez Prezesa UKE od dnia 01.12.2020 na okres 2 lat. Aplikacja jest certyfikowanym mechanizmem monitorowania i umożliwia przeprowadzenie pomiarów certyfikowanych oraz wygenerowanie Raportu z certyfikowanych pomiarów jakości usługi dostępu do Internetu. Raport można wykorzystać m.in. w postępowaniu reklamacyjnym do wykazania stałych i powtarzających się rozbieżności pomiędzy faktycznym wykonaniem usługi dostępu do Internetu, a wskazanymi w umowie wartościami.

 

Czym są pomiar certyfikowany i niecertyfikowany?

Pomiar certyfikowany to pomiar, który spełnił wszystkie poniższe warunki, tj. został przeprowadzony:
•    na łączu operatora stacjonarnego;
•    w aplikacji dedykowanej dla systemu Windows lub macOS;
•    z użyciem karty sieciowej odpowiedniej do przepływności łącza (wymagana prędkość połączenia interfejsu sieciowego to 2500 Mb/s lub 1000 Mb/s dla maksymalnej prędkości z umowy poniżej 1000 Mb/s lub 100 Mb/s dla maksymalnej prędkości z umowy poniżej 80 Mb/s
•    gdy obciążenie procesora przed pomiarem było mniejsze niż 20%;
•    gdy obciążenie procesora w trakcie pomiaru było mniejsze niż 85%;
•    gdy prędkość transmisji danych pochodząca od innych aplikacji nie była większa niż 2,5 Mb/s w każdym kierunku;
•    przy braku aktywnych połączeń wirtualnej sieci prywatnej (VPN);
•    przy braku aktywnego udostępniania Internetu na urządzeniu końcowym użytkownika;
•    przy braku obecności innych urządzeń (poza routerem i komputerem użytkownika) w sieci;
•    przy podłączonym zasilaczu sieciowym AC w przypadku urządzenia z możliwością zasilania bateryjnego.

W przypadku niespełnieniu któregokolwiek z ww. warunków pomiar nie będzie certyfikowany. Taki pomiar ma wyłącznie walor informacyjny.

więcej informacji na stronie https://cik.uke.gov.pl/uslugi-teleko/pomiar-predkosci-internetu/certyfikowany-mechanizm/ oraz https://pro.speedtest.pl/

Sprawdź prędkość (pomiar niecertyfikowany)

Na tej stronie używamy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych oraz zapewniają one prawidłowe działanie witryny.

  • Telewizja cyfrowa
  • Internet
  • Program lokalny
  • Wieluńska Spółdzielnia Mieszkaniowa
  • Szukaj
  • Informacje o nadawcy

TVK - dz. techniczny

tel. 43 843 93 79 w. 1

email: tvk@wsm.wielun.pl

os. Wyszyńskiego 41 (Pawilon SDK)

98-300 Wieluń

TVK - redakcja

tel. 43 843 93 83

email: redakcja@wsm.wielun.pl

os. Wyszyńskiego 41 (Pawilon SDK)

98-300 Wieluń

Wieluńska Spółdzielnia Mieszkaniowa

umowy/wypowiedzenia/opłaty

tel. 43 843 93 84

email: umowy@tvk.wielun.pl

ul. A. Struga 1

98-300 Wieluń

Copyright © 2025 Telewizja Kablowa WSM w Wieluniu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.